23 oktober 2011

Degu

Hej allihopa!
Har bestämt mig för att skaffa mig en degu, och ingen kommer kunna stoppa mig. 


Fakta om degun...
Degun kommer från Chile där den lever fritt vid Andernas berg. Den tycker om att bo i områden med buskar och kallas därför ibland för buskråtta. Under 1950-talet kom degun till Europa.
Förutom buskar tycker degun mycket om områden där den kan gräva tunnlar och hemliga gångar. Degun är social och lever i grupper med upp till åtta medlemmar, så det kan bli en hel del tunnlar när alla i gruppen sätter i gång och gräver.



Degun ser ut som en blandning mellan chinchilla, ekorre och marsvin, och har precis som chinchillan en liten tofs längst ut på svansen. Färgen på pälsen är svagt brunröd och len att klappa.
I naturen äter degun gärna löv, bark, rötter och olika växter. Som husdjur är det viktigt att tänka på att degun inte tål socker och lätt får diabetes och andra sjukdomar. Det bästa är att ge den mat som havre, färskt gräs, hö och chinchillapellets. Ibland kan du ge den grönsaker, knäckebröd eller en liten nöt.

Visste du att...
...de kan blir upp till tio år gamla?
...den får inte äta frukt eftersom det är för sött?
...degun är väldigt social och vill bo i par?
...degun gillar att ta ett sandbad då och då?
...den inte tycker om hög värme? Försök att hålla dem svala på sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad gulligt av dig att du tänkt kommentera!
Kom ihåg att jag inte tar åt mig av elaka/taskiga kommentarer. :)